איך לבחור קורס

כיצד לבחור קורס צורפות?

מאת: מזיאר ישורון

מאמר זה מוקדש לכל אלה הרוצים ללמוד צורפות כמקצוע לחיים ולא כתחביב. לאלה שמודעים לעובדה שאי אפשר לרכוש מקצוע באמצעות פשרות וקיצורי דרך. לאלה המשתוקקים להגיע לפסגות הגבוהות ביותר של אותו עולם מרתק, יצירתי ונוצץ שרבים שואפים להשתלב בו – עולם התכשיטים. במאמר זה תוכלו למצוא מידע העשוי להועיל לכם בבחירת מסגרת הלימוד המתאימה לאישיותכם וכן טיפים חיוניים אחרים. חשוב להדגיש כי תוכנו של המאמר משקף את דעותיי האישיות בלבד ומהווה סיכום ביניים של ראיית עולמי כמורה לצורפות ולשיבוץ.

במה זה כרוך?
אם הגעת למסקנה ולהחלטה כי עולם התכשיטים מרתק אותך עד לכדי אימוצו כמקצוע לחיים, עליך לדעת כמה עובדות חשובות:

  1. מקצוע הצורפות נלמד בבתי-ספר באירופה במשך שנתיים עד ארבע שנים.
  2. לא ניתן ללמוד צורפות לעומק ולהפוך לצורף מקצועי אך ורק על ידי לימודים בכיתה. בתום הלימודים יש לעבור התמחות במשך כשנתיים לפחות בבית מלאכה פעיל, וזאת כדי ליישם את שלמדת.
  3. אי אפשר ללמוד צורפות על בוריה אם אין לך פינת עבודה מסודרת מחוץ לתחומי בית הספר.
  4. אי אפשר ללמוד צורפות בלי לתרגל שעות רבות מדי יום את שנלמד.
  5. לא כל אדם מתאים ללימודי צורפות, לא כל שכן ללימודי שיבוץ.
  6. מקצוע הצורפות, בניגוד לדימויו הרומנטי, הוא תחום תובעני הדורש סבלנות, משמעת ברזל והתמדה יוצאת דופן.

אם אכן החלטת שברצונך להקדיש את הזמן ואת המאמצים הדרושים כדי ללמוד צורפות כראוי, עליך לבחור את מסגרת הלימוד שבה תרכוש את הידע המקצועי הנחוץ לך. בחירה חשובה זו תשפיע באופן מכריע על היקפו ועל עומקו של הידע שתרכוש, ומכאן גם על האיכות, האופי והגימור של התכשיטים שתיצור.
אם בדעתך לעבוד בתחום כשכיר – בחירה זו תקבע את גובה המשכורת ואת מקום העבודה שתמצא (בית מלאכה לתכשירי יוקרה או מפעל לייצור תכשיטים פשוטים).

לצערי, בארצנו הקטנטונת הוראת הצורפות הטכנית גובלת בשערורייה. המדינה מעולם לא קבעה תקנים לקורסים מוּכָּרים ולתעודת מקצוע, ולפיכך כל נער משועמם וכל עקרת בית נואשת יכולים לעבור במתנ"ס השכונתי קורס בן 100 שעות ואחר כך לפתוח בעצמם "בית ספר ללימודי צורפות".
שום חוק לא אוסר עליהם לעשות זאת; גם אם לא עבדו מעולם בבית מלאכה פעיל, גם אם אין להם מושג קלוש איך מייצרים תכשיטים מזהב וכיצד מסגסגים זהב. אין פלא אפוא שבארץ קיימות אינספור מסגרות ללימוד צורפות אשר אינן ראויות לשמן.
כך למעשה הפכה מדינת ישראל ל"מעצמה עולמית" בתחום הוראת הצורפות במובן הגרוע ביותר של המושג.
עם זאת, לא הכול שחור. את מסגרות הלימוד בארץ ניתן לחלק לשלוש קבוצות בסיסיות:
הקבוצה הראשונה: המגמות לעיצוב תכשיטים באקדמיית בצלאל בירושלים ובבית הספר האקדמי לעיצוב והנדסה שנקר ברמת גן. אני רוחש הערכה רבה למוסדות חשובים אלה, בהם מלמדים עיצוב תכשיטים ברמה גבוהה מאוד, אך אין הם נוגעים ישירות לדיונינו מפני שהם עוסקים בהוראת עיצוב לקראת תואר ראשון ולא בלימודים טכניים מובהקים.
הקבוצה השנייה: בתי הספר הפרטיים לצורפות ומוסדות שונים ללא כוונת רווח. כאן ניתן למצוא מגוון רחב של קורסים לצורפות, אשר לכל אחד מהם היקף שעות שונה ותכנית לימודים שונה. בתי-ספר אלה מוכרים על פי רוב על ידי משרדי הממשלה השונים, ותכניות הלימוד שלהם נמצאות בדרך כלל תחת פיקוח משרד התמ"ת. (הערה: מזיאר, אבל קודם נאמר ש"המדינה מעולם לא כתבה תקנים" וכו') לפיכך, כדאי לברר לגבי כל קורס אם הוא כלול במסגרת הפיקוח.
הקבוצה השלישית: המורים הפרטיים לצורפות. מצד אחד יש את המעולים בתחומם, ומהצד האחר את אלה שרמתם דלה באופן מביש. בקבוצה זו קובעים באופן מוחלט רמתו וניסיונו של המורה, ולכן תמיד כדאי להעדיף מורה הנותן תכנית לימודים מסודרת ומודפסת, על פני זה המעביר שיעורים מאולתרים הכוללים תרגול בלבד.

עשה ואל תעשה לקראת לימודי צורפות
1. אל תלמד במסגרת כזו או אחרת רק מפני שמישהו המליץ עליה פעם. בדוק והשווה היטב, ורק אז תחליט איזו מסגרת מתאימה לתכניותיך ולדרישותיך; הן בוודאי שלא היית מתבסס על שמועות לוּ הלכת ללמוד רפואה, למשל. (הערה: שיניתי, כי לגבי אדריכלות גם עושים את זה)
2. אסור שהחלטתך תושפע מהעלות הכספית של הלימודים. לימודים זולים במיוחד עלולים להיות גרועים במיוחד. מאידך, גם שכר לימוד גבוה מאוד אינו ערובה לרמתו המקצועית של המורה.
3. בחירת המסגרת תלויה במידה רבה באופי אישיותך. אותה מסגרת עשויה להיות טובה מאוד לאחד, אך  גרועה מאוד לאחר. (הערה: מזיאר, אז איך הקורא יידע מה מתאים לאישיותו? זה הרי לא מוסבר!)
4. הענק עדיפות למוסד מוכר אשר מעניק כבוד וזמן לחלק התיאורטי של לימודי הצורפות: תורת הכלים, תורת המתכות, מבוא לצורפות וכו'.
אין לזלזל בפן התיאורטי משום שהוא מספק את היסודות אשר בלעדיהם שום בניין מעשי לא יוכל לעמוד על תלו. מניסיוני, בבתי מלאכה, כולל המעולים שבהם, לא יהיה לאיש פנאי להקנות לך את החומר כמשנה סדורה.
5. בדוק אם בית הספר מוכר על ידי מוסד ממלכתי כלשהו: המוסד לביטוח לאומי, משרד התמ"ת או משרד החינוך והתרבות.
6. ברר כמה שנים בפועל קיים בית הספר.
7. משך הקורס ותדירות המפגשים מעידים רבות על אופיו ועל רצינותו של בית הספר. קורס הנמשך פחות מ-500 שעות לא יוכל לספק אדם השואף לעסוק בצורפות כמקצוע. שתיים עד שלוש מפגשים בשבוע יאפשרו לך לתרגל בבית באופן אינטנסיבי את הנלמד בשיעור ולהפיק מהשיעורים את המיטב.
8. בדוק אם בית הספר מקיים מבחן כניסה לקורס. היעדר מבחן כניסה לקורס כה אינטנסיבי מהווה תמרור אזהרה האומר שהמוסד המקיים את הקורס הנו בראש ובראשונה גוף עסקי (המעוניין במספר תלמידים גדול ככל האפשר), ורק אחר כך מוסד פדגוגי. גרוע מכך: אתה עומד ללמוד בכיתה שבה יהיו תלמידים לא מתאימים אשר יגזלו מהמורה זמן יקר.
9. ברר מי הוא המורה של הקורס ודרוש לקבל שיעור ניסיון אתו. זו בהחלט זכותך אם אתה עומד להיות במחיצתו במשך 500 שעות לפחות.
10. בקש לדעת את הפרטים הבאים על אודות המורה:

  1. היכן למד?
  2. מה הניסיון המקצועי שלו כצורף?
  3. כמה שנים הוא מלמד?
  4. היכן ניתן לראות עבודות שלו?

11. בקש לדעת אם מחיר הקורס כולל חומרים וארגז כלים.
12. התעקש לבקר בסדנה שבה תלמד, גם אם עדיין אינך מבין דבר וחצי דבר בתחום. מגוון הכלים, הסדר שבו הם מונחים ומצבם הפיזי אומר הרבה מאוד על המוסד. שב כמה דקות וחשוב אם במבנה הזה יהיה נוח לך ללמוד.
13. בקש לראות תכנית לימודים מודפסת טרם ההרשמה, והשווה בין תכניות של כמה בתי הספר. כמחבר תכניות לימודים וספר תרגילים למשרד התמ"ת – הייתי נזהר מתכניות לימוד דחוסות אשר מציעות "הרים וגבעות" אך מותירות אותך בסוף הקורס בתחושה של "תפסת מרובה – לא תפסת כלום". תכנית לימוד סולידית שעיקרה צורפות (על היבטיה השונים) עדיפה על תכנית לימודים שמנסה לדחוס צורפות, שיבוץ וחריטה ב-250 שעות.
חשוב להבהיר אחת ולתמיד: צורפות ושיבוץ הם שני מקצועות נפרדים לחלוטין ולכל אחד מהם נדרשת הכשרה של שנים. בצרפת, למשל, אין ללמוד שיבוץ ללא רקע בצורפות. הצורפות היא למעשה הגזע שממנו יוצאים שאר הענפים: שיבוץ, חריטה, אמייל חם, יציקה, חיתוך תבניות גומי וכו'. (הערה: מזיאר, יש כאן סתירה. קודם טענת שצורפות ושיבוץ הם שני תחומים נפרדים, ואחר כך שצורפות היא שם כולל לכמה תחומי משנה, ביניהם שיבוץ)
13. בקש לדעת מה הן מטרות הקורס ואם הן תואמות את אלה שלך.